Αν και η συνέντευξη είναι από τα τέλη του 2011 δυστυχώς παραμένει επίκαιρη.
Ούτε η Καταστροφή δεν ήρθε ακόμα για να περάσουμε στην επόμενη Φάση, έστω του Πένθους και ν' ακολουθήσουν οι επόμενες.
Νά ένα απόσπασμα της συνεντεύξεως: "...Πέρυσι (το 2010) βγήκε στη Γερμανία το βιβλίο του Τίλο Σαραζίν “Η Γερμανία καταργεί τον εαυτό της”, στο οποίο ισχυρίζεται ότι οι μετανάστες καταστρέφουν τη χώρα. Έγινε μπεστ σέλερ. Η δε καγκελάριος Μέρκελ, παρ’ ότι καταδίκασε το βιβλίο, δήλωσε ότι η πολυπολιτισμικότητα έχει τελικά αποτύχει. Οι Τούρκοι και οι Άραβες που τους έκαναν εισαγωγή για να κάνουν τη βρώμικη δουλειά “απέτυχαν”, δηλαδή, να γίνουν ξανθοί και γαλανομάτηδες, κανονικοί άριοι…".
EL GRECO
Νά και η συνέντευξη ολόκληρη. Την πήρε ο Μάκης Προβατάς και δημοσιεύτηκε στο ΒΗΜagazino στις 16 Οκτωβρίου 2011.
Τον έχουν χαρακτηρίσει «Αϊνστάιν της γλωσσολογίας», «Δαρβίνο της εποχής μας» και «κορυφαίο διανοούμενο του κόσμου». Είναι ένας από τους σημαντικότερους ακτιβιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κάτι που του έδωσε και τον χαρακτηρισμό «ο αντιαμερικανός εξτρεμιστής», τον οποίο χρησιμοποιούν κυρίως οι Αμερικανοί. Η θεμελιώδης πλέον «Ιεραρχία Τσόμσκι», την οποία περιέγραψε το 1956, τον έχει καθιερώσει και ως έναν από τους σημαντικότερους γλωσσολόγους όλων των εποχών. Και όμως, παρ’ ότι έχεις όλα αυτά στο μυαλό σου όταν πηγαίνεις να τον συναντήσεις, ο 83χρονος Νόαμ Τσόμσκι είναι τελικά ακόμη πιο επιβλητικός και εντυπωσιακός από τη φήμη του.
Ο Νόαμ, όπως τον αποκαλούν όλοι στο ΜΙΤ, πηγαίνει κάθε ημέρα στο γραφείο του, στο Τμήμα Γλωσσολογίας και Φιλοσοφίας. Εκεί βρεθήκαμε στις 3.00 το μεσημέρι, 15 λεπτά νωρίτερα από το ραντεβού μας. Η Μπεβ Στολ, η βοηθός του, μας άνοιξε την πόρτα του προθαλάμου του γραφείου του. Είναι αυτή που κανονίζει τα πάντα για εκείνον με κάθε λεπτομέρεια: «Σε πέντε λεπτά θα μπείτε στο γραφείο του, ετοιμαστείτε και ο καθηγητής θα είναι μαζί σας στην ώρα του».
Ένα γραφείο γεμάτο βιβλία παντού. Στην τεράστια βιβλιοθήκη όλα είναι τοποθετημένα σε ράφια με γραμμένη από κάτω την κατηγορία στην οποία ανήκουν. Μια κατηγορία, όμως, ενώ έχει ετικέτα, είναι εντελώς κενή από βιβλία: «Intelligence». Σε κεντρικό σημείο υπάρχει μια τεράστια φωτογραφία του Μπέρτραντ Ράσελ και από κάτω γραμμένη η φράση με την οποία ξεκινά η αυτοβιογραφία του και προφανώς εκφράζει και τον Τσόμσκι: «Τρία πάθη, απλά, αλλά κατακλυσμιαία, εξουσιάζουν τη ζωή μου: Η λαχτάρα για αγάπη, η αναζήτηση της γνώσης και η ανυπόφορη θλίψη για τα βάσανα του ανθρώπινου είδους». Καθήσαμε σε ένα τραπέζι στο μέσον του γραφείου του, και ο Τσόμσκι κάθησε ακριβώς δίπλα μας. Ευτυχώς, γιατί εκτός του ότι είναι συναρπαστικό να τον έχεις κυριολεκτικά σε απόσταση αναπνοής, είναι γνωστό ότι μιλάει πάρα πολύ σιγά. Εκτός όλων των άλλων, φημίζεται και για την απίστευτη μνήμη του, θυμάται απλώς τα πάντα, κάτι που δεν το αρνείται και ο ίδιος: «Ναι, θυμάμαι πολλά πράγματα, αλλά μερικές φορές είναι λίγο βασανιστικό, επειδή οι άλλοι συνήθως δεν θυμούνται». Μπορεί με μεγάλη ευκολία να πηγαίνει από το ένα θέμα στο άλλο σαν να «τραβάει» μέσα στο μυαλό του συρτάρια με γνώσεις και πληροφορίες. Άκουγε κάθε ερώτησή μας σκυφτός, κοιτώντας προς τα κάτω, και μόλις τελειώναμε σήκωνε αμέσως το βλέμμα του και έδινε την απάντησή του κοιτώντας μας κατάματα μέχρι τέλους.
Πάντως ο Τσόμσκι έκανε την πρώτη ερώτηση: «Αλήθεια, τι γίνεται στην Ελλάδα; Τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα».
Ετοιμαζόμαστε να καταστρέψουμε την παγκόσμια οικονομία. Ετσι μας λένε. Όμως η Ελλάδα που είναι λιγότερο από το ένα χιλιοστό της παγκόσμιας οικονομίας θα καταστρέψει όλη την υφήλιο; Δεν είναι γελοίο αυτό;
«Πιστεύω ότι συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο: η Ευρωπαϊκή Eνωση, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το ΔΝΤ ασχολούνται με το να καταστρέψουν την Ελλάδα και υπάρχει σχέδιο για αυτό. Βέβαια, για να είμαστε ειλικρινείς, και η Ελλάδα από μόνη της έχει πολλά εσωτερικά προβλήματα. Αυτά που προτείνει η τρόικα, όμως, κάνει αυτά τα προβλήματα πολύ χειρότερα και αδύνατον να λυθούν. Σχεδιάζουν και προτείνουν πολιτικές οι οποίες δεν οδηγούν στην οικονομική ανάπτυξη και στη λύση του προβλήματος και γι’ αυτό όσο προχωρούν τα μέτρα θα φέρνουν λιγότερη ελπίδα και άρα μεγαλύτερη απελπισία στον κόσμο».
Και τι θα κερδίσουν οι λεγόμενες «αγορές» από την καταστροφή της Ελλάδας;
«Ξέρετε, αυτό που ονομάζουν “αγορές”, δεν είναι κάτι ακαθόριστο. Είναι οι μεγάλες τράπεζες σε παγκόσμιο επίπεδο. Γερμανικές, γαλλικές και εμμέσως αμερικανικές τράπεζες. Η τραπεζική κοινότητα, λοιπόν, είναι αυτή που θέλει να αποπληρωθεί. Δεν τους ενδιαφέρει το τίμημα».
Πιστεύετε ότι θα τα καταφέρουν στο τέλος;
«Ήδη πληρώνονται εδώ και πολλά χρόνια. Έπαιρναν πάντα και παίρνουν ακόμη αυτό που θέλουν, αλλά το τελικό αποτέλεσμα ίσως είναι η καταστροφή της Ελλάδας. Η κατάσταση δεν είναι ανάλογη, αλλά υπάρχουν δύο παραδείγματα χωρών, όπως η Αργεντινή και η Ισλανδία, που δεν υπάκουσαν και πλέον πηγαίνουν καλά. Ωστόσο αυτές οι δύο χώρες είχαν το δικό τους νόμισμα, μπορούσαν να πουν “δεν δεχόμαστε τους νόμους του παγκόσμιου οικονομικού συστήματος” και είχαν τη δυνατότητα να κινηθούν αλλιώς. Η Ελλάδα δεν μπορεί να κάνει ακριβώς αυτό, αφού δεν έχει το δικό της νόμισμα»
Πιστεύετε, παρ’ όλα αυτά, ότι μια επιστροφή στη δραχμή θα ήταν καταστρεπτική για εμάς;
«Ναι, παρ’ ότι είναι ένα πιθανό σενάριο. Γι’ αυτό πιέζει έτσι το ΔΝΤ, διότι ξέρει ότι η Ελλάδα δεν πρέπει να επιστρέψει στη δραχμή και συνεπώς γνωρίζει ότι μπορεί να πιέσει. Προσέξτε τον φασισμό του οικονομικού συστήματος. Είναι σαν να μου έχετε δανείσει εσείς χρήματα, με ληστρικά κιόλας επιτόκια, να σας αποπληρώνω για κάποια χρόνια και όταν ξαφνικά δεν μπορώ να σας πληρώσω άλλο, να μου λέτε: “Ωραία, θα πληρώσουν οι φίλοι και οι γείτονες για σένα”. Αυτό είναι το ΔΝΤ. Αν ένας επενδυτής, μια τράπεζα ας πούμε, έχει επενδύσει με ρίσκο σε μια χώρα, και βέβαια πάντα με ληστρικά επιτόκια, και κάποια στιγμή η χώρα δεν μπορεί πλέον να πληρώνει, έρχεται το ΔΝΤ και λέει ότι θα πληρώσουν άλλοι για σένα. Αυτοί, φυσικά, είναι πάντα οι φορολογούμενοι των άλλων χωρών, οι οποίοι δεν πήραν ποτέ το συγκεκριμένο δάνειο. Ολα γίνονται, αρκεί να μη χάσουν οι τράπεζες. Και τελικά να μην έχουν στην ουσία κανένα ρίσκο!».
Συγγνώμη, αλλά πώς το αποκαλείτε αυτό το σύστημα;
«Είναι το οικονομικό σύστημα “στυγνή ληστεία”».
Πολύ περιγραφικό όνομα για οικονομικό σύστημα…
«Μα δεν είναι καν μυστικό, το λένε και οι ίδιοι! Πριν από μερικά χρόνια ένας υψηλά ιστάμενος του ΔΝΤ το χαρακτήρισε “κοινότητα της πίστωσης και της επιβολής”. Ακριβώς όπως η Μαφία! Οπως οι μαφιόζοι, έχουν και τα λεφτά να σε δανείσουν, αλλά και τον τρόπο να σ’ τα πάρουν πίσω».
Αρα η ανυπακοή και η μη πληρωμή του χρέους μας είναι η πρότασή σας;
«Προσέξτε. Η ανυπακοή πολλές φορές θέλει ψυχραιμία και υπομονή. Και κυρίως να βρείτε τον τρόπο που σας ταιριάζει».
Το ίδιο σύστημα, όμως, δεν επιβάλλεται και εδώ στις Ηνωμένες Πολιτείες;
«Βεβαίως. Από τα πρώτα χρόνια του Ρίγκαν και ως σήμερα, πάρα πολλές φορές έχουν κληθεί οι αμερικανοί πολίτες να πληρώσουν τα κεφάλαια τραπεζών που χάθηκαν σε επενδυτικά ρίσκα που πήραν οι ίδιες εντός και εκτός ΗΠΑ. Αυτό, προσέξτε, δεν θα συνέβαινε σε ένα καπιταλιστικό σύστημα. Αλλά συμβαίνει στο δικό μας οικονομικό σύστημα, διότι απλώς είναι “γκανγκστερικό”. Μάλιστα υπάρχει και όνομα για αυτό το σύστημα, ο Στίγκλιτζ θα σας έχει μιλήσει φαντάζομαι. Ονομάζεται “πολύ μεγάλο για να αποτύχει”. Αυτό περιγράφει στην ουσία την πολιτική “παροχής εξασφάλισης” από την πλευρά της αμερικανικής κυβέρνησης, η οποία διασφαλίζει στις τράπεζες και στους επενδυτικούς οργανισμούς πως “ό,τι ρίσκο και να πάρετε, όταν το σύστημα καταρρεύσει και δεν θα μπορείτε να πάρετε άλλα λεφτά, θα σας τα δώσουμε εμείς από τα χρήματα των φορολογουμένων”. Παρεμπιπτόντως, το σύστημα καταρρέει κάθε τόσο».
Οι οίκοι αξιολόγησης τι ρόλο παίζουν σε όλα αυτά;
«Οι οίκοι αξιολόγησης συμπληρώνουν ιδανικά το “γκανγκστερικό σύστημα”, αφού έχουν συνυπολογίσει, πριν από κάθε επένδυση, ότι αν κάτι δεν πάει καλά στη χώρα στην οποία γίνονται επενδύσεις, τότε θα αναλάβει τα χρέη η εκεί κυβέρνηση, δηλαδή οι φορολογούμενοι. Δηλαδή κάτι το οποίο αποτελεί σκάνδαλο, αυτοί το έχουν συμπεριλάβει στους υπολογισμούς τους! Γι’ αυτό και κάποιοι, πολύ λίγοι, ακόμη και μέσα σε αυτήν την κρίση, τα καταφέρνουν μια χαρά. O ρόλος των οίκων αξιολόγησης ενισχύθηκε από τη δεκαετία του ’70 και μετά, όταν το σύστημα πραγματικά απογειώθηκε και συγκεντρώθηκε τεράστιος πλούτος στα χέρια πολύ λίγων. Όλοι γνωρίζουν ότι οι ΗΠΑ είναι μια χώρα ανισοτήτων, αλλά αυτό που ίσως δεν είναι αντιληπτό είναι ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος αυτής της ανισότητας προέρχεται από το ένα τοις χιλίοις του πληθυσμού».
Και εμείς οι πολίτες, όμως, δεν αντιδράσαμε καθόλου και τα αποδεχτήκαμε όλα αυτά που καθορίζουν τη ζωή μας.
«Μα δεν τα έχουμε αποδεχτεί! Δεν μας δόθηκε καμία επιλογή και καμία εναλλακτική. Δεν μας ρώτησε κανένας: “Σας αρέσει το ΔΝΤ;”. Εμένα δεν με ρώτησε κανένας, εσάς; Απλώς το σχεδίασαν και μας το επέβαλαν».
Γι’ αυτό η Goldman Sachs, ας πούμε, αν και βασική υπεύθυνη της κρίσης, βγάζει ακόμη τεράστια κέρδη;
«Ακριβώς. Αν και είναι βασικοί υπεύθυνοι και από τους αρχιτέκτονες της κρίσης, τα πάνε μια χαρά, με τεράστιους μισθούς και με μπόνους. Αυτό συμβαίνει επειδή απλώς ανήκουν στο σύστημα που προανέφερα. Η Goldman Sachs τώρα είναι πλουσιότερη από ποτέ. Αλλά ο κόσμος δεν εστιάζει σε γεγονότα όπως αυτό, διότι η προπαγάνδα αναζητεί και βρίσκει άλλους “υπεύθυνους” να κατηγορήσει. Κατά τη διάρκεια της κρίσης, όμως, ένα από τα μεγαλύτερα λάθη είναι να στοχοποιείς διάφορες κοινωνικές ομάδες».
Η στοχοποίηση, όμως, συμβαίνει και από τις δύο πλευρές. Και από το κράτος προς κάποιους, αλλά και από τους πολίτες προς κάποιους άλλους. Δεν είναι επικίνδυνο αυτό; Υπάρχει «καλή» στοχοποίηση;
«Όχι βέβαια. Προσέξτε τι γίνεται. Από την πλευρά του κράτους έχουμε ορισμένους ιδιαίτερα εύκολους στόχους, όπως είναι για παράδειγμα οι δάσκαλοι και η Παιδεία γενικότερα. Από την πλευρά του πληθυσμού τώρα, έχουμε τον εύκολο στόχο, που είναι οι αλλοδαποί, και στην Ευρώπη εξαπλώνεται ανησυχητικά το φαινόμενο της μετανάστευσης. Στην Ουγγαρία με το νεοφασιστικό κόμμα Τζομπίκ, στην Αγγλία με το Βρετανικό Εθνικό Μέτωπο και την Αγγλική Αμυντική Λίγκα. Και αν σας ακούγεται ανακουφιστικό ότι σε διάφορες χώρες της Ευρώπης τα ακροδεξιά ρατσιστικά κόμματα παίρνουν κάτω από 10%, μην ξεχνάτε ότι το 1928 στη Γερμανία το Ναζιστικό Κόμμα είχε πάρει κάτω από 3%. Πέρυσι βγήκε στη Γερμανία το βιβλίο του Τίλο Σαραζίν “Η Γερμανία καταργεί τον εαυτό της”, στο οποίο ισχυρίζεται ότι οι μετανάστες καταστρέφουν τη χώρα. Έγινε μπεστ σέλερ. Η δε καγκελάριος Μέρκελ, παρ’ ότι καταδίκασε το βιβλίο, δήλωσε ότι η πολυπολιτισμικότητα έχει τελικά αποτύχει. Οι Τούρκοι και οι Άραβες που τους έκαναν εισαγωγή για να κάνουν τη βρώμικη δουλειά “απέτυχαν”, δηλαδή, να γίνουν ξανθοί και γαλανομάτηδες, κανονικοί άριοι…».
Υπάρχει πάντως το παράδοξο σε καιρούς οικονομικής και κοινωνικής ηρεμίας οι άνθρωποι να επιλέγουν τον καπιταλισμό και να θυμούνται όλα τα κακά του σοσιαλισμού. Οταν όμως έρχεται η οικονομική κρίση, τότε βρίζουν τα κακά του καπιταλισμού και μνημονεύουν τα καλά του σοσιαλισμού. Είναι λίγο ανόητο αυτό. Πώς γίνεται να αλλάξει;
«Αυτό είναι και το ένα και μοναδικό μήνυμα που πραγματικά έχω να δώσω. Δεν είναι συνταγή και πρέπει ο καθένας να το καταφέρει μόνος του: Χρησιμοποιήστε την κοινή λογική».
Με αυτό που λέτε ελπίζετε να βελτιώσετε τον κόσμο;
«Δεν θέλω να βελτιώσω τον κόσμο, θέλω οι άνθρωποι να τον βελτιώσουν».
Ποια είναι η άποψή σας για τον Μπαράκ Ομπάμα; Σας φαίνεται, όπως λένε, να έχει ξεχάσει ότι ο Λευκός Οίκος χτίστηκε από χέρια μαύρων;
«Όταν εξελέγη ο Ομπάμα, δεν είχα καμία προσδοκία από αυτόν. Το είχα γράψει και το είχα πει πριν από την εκλογή του. Αυτός ο άνθρωπος δεν είχε καθόλου αρχές. Είναι ένας οπορτουνιστής χωρίς αρχές. Από την άλλη όμως, το να έχουμε μια οικογένεια μαύρων στον Λευκό Οίκο είναι ένα μεγάλο ιστορικό κατόρθωμα. Συμβολίζει σπουδαία πράγματα για την τεράστια ομάδα των Αφροαμερικανών, αλλά κυρίως για την παγκόσμια κουλτούρα και τον πολιτισμό. Το να περιμένεις, πάντως, κάτι από τον Ομπάμα είναι τεράστιο λάθος».
Ολα αυτά τα χρόνια που σας ακούω και σας διαβάζω, μου θυμίζετε ήρωα της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
«Αλήθεια; Μισό λεπτό να καλύψω τις φτέρνες μου».
Ειλικρινά, μοιάζει σαν να προσπαθείτε να αλλάξετε τη μοίρα που οι ίδιοι οι άνθρωποι έχουν επιλέξει για τον εαυτό τους. Αυτό δεν είναι κάπως μάταιο; Στο τέλος δεν θα είναι έτσι και αλλιώς χαμένη μάχη;
«Όχι, δεν την έχουν επιλέξει οι άνθρωποι τη μοίρα τους. Εγώ πάντως δεν την έχω επιλέξει. Έχει όμως σχεδιαστεί. Ο Ανταμ Σμιθ (που έγραψε τον “Πλούτο των εθνών”) δεν ήταν ηλίθιος που έγραψε αυτά που έγραψε».
Ας περάσουμε σε κάτι άλλο που αφορά την Ελλάδα. Πώς εξηγείτε την επιθετική συμπεριφορά της Τουρκίας;
«Υπάρχουν πάρα πολλοί ιστορικοί λόγοι για αυτό. Πάντως πιστεύω ότι η Ελλάδα έχει μπει σε ένα παιχνίδι υπερβολικής σπατάλης για όπλα και αυτό έχει προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στη χώρα, αφού ο προϋπολογισμός για τους εξοπλισμούς είναι πολύ μεγαλύτερος από όσο θα μπορούσε να αντέξει η οικονομία σας. Σκεφτείτε λίγο πρακτικά. Στην ακραία περίπτωση σοβαρής εμπλοκής μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας, η πιθανότητα να χρησιμοποιηθεί όλος αυτός ο στρατιωτικός εξοπλισμός και να φέρει αποτέλεσμα είναι σχεδόν μηδενική. Διότι απλώς η δύναμη της Τουρκίας είναι πολλαπλάσια ποσοτικά».
Ομως στην ουσία οι ΗΠΑ μάς έχουν υποχρεώσει σε αυτά τα τεράστια έξοδα για εξοπλισμούς.
«Φυσικά. Το λατρεύουν αυτό οι ΗΠΑ. Σχεδόν όλη η οικονομία των ΗΠΑ στηρίζεται στους εξοπλισμούς. Σκεφτείτε ότι επί Μπιλ Κλίντον η Τουρκία έγινε αναλογικά ο υπ’ αριθμόν ένα αγοραστής όπλων στον κόσμο μαζί με την Αίγυπτο και το Ισραήλ. Αυτός είναι και ένας πολύ βασικός λόγος για τον οποίο εξοπλίζουμε το Ισραήλ. Εκτός από το ότι το κάνουμε για να ευχαριστήσουμε το ισραηλινό λόμπι, τους εξοπλίζουμε για να τους χρησιμοποιήσουμε και ως “διαφημιστικό”, ως “teaser” για άλλες χώρες. Τα όπλα που αγοράζει το Ισραήλ δεν είναι καμία σοβαρή ποσότητα, αλλά μετά έρχεται η Σαουδική Αραβία και λέει ότι θέλει εκατονταπλάσια ποσότητα από τα ίδια όπλα. Αλλά, για να είμαστε δίκαιοι, δεν το κάνουν μόνο οι ΗΠΑ. Το κάνει και η Βρετανία».
Οι μεγάλες δυνάμεις, όμως, γιατί κάνουν εδώ και δεκαετίες τα «στραβά μάτια» στις παρανομίες που έχει διαπράξει η Τουρκία;
«Μερικές φρικαλεότητες της Τουρκίας έχουν γίνει και με την υποστήριξη των Ηνωμένων Πολιτειών, όπως αυτές που διέπραξε τη δεκαετία του ’90 στο νοτιοανατολικό της τμήμα εναντίον των Κούρδων, οι οποίοι είναι περίπου το ένα τέταρτο του πληθυσμού της. Μετά η Τουρκία πήρε μέρος και στον πόλεμο εναντίον της τρομοκρατίας».
Οι διανοούμενοι της Ευρώπης, όμως, δεν πολυμιλάνε για όλα αυτά. Τελικά ο διανοούμενος που υπηρετεί τους δυνατούς μπορεί να συνεχίσει να λέγεται έτσι;
«Αυτή της Τουρκίας δεν είναι η μόνη περίπτωση, αλλά είναι πολύ ενδεικτική της κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι διανοούμενοι της Δύσης».
Την ένταση που υπάρχει τελευταία μεταξύ Τουρκίας και Ισραήλ πώς την εξηγείτε;
«Αυτήν τη φορά η Τουρκία έχει έναν πολύ καλό λόγο, αφού ένα τουρκικό πλοίο δέχθηκε επίθεση σε διεθνή ύδατα και σκοτώθηκαν εννέα Τούρκοι. Αυτό ήταν κανονική πειρατεία. Οι Ισραηλινοί άλλωστε συνηθίζουν να τα κάνουν αυτά από παλιά. Κανένα κράτος δεν θα τη γλίτωνε με αυτά που κάνει το Ισραήλ, αλλά όταν έχεις τις ΗΠΑ από πίσω σου, κάνεις ό,τι θέλεις. Σκοτώθηκαν λοιπόν από τα πυρά των Ισραηλινών εννέα άνθρωποι, από τους οποίους να σημειώσουμε κανένας δεν ήταν αμερικανός πολίτης, και η Τουρκία απαίτησε από το Ισραήλ να ζητήσει συγγνώμη».
Πιστεύετε δηλαδή ότι πίσω από τις κινήσεις τις Τουρκίας κρύβεται και αίσθημα δικαίου;
«Οχι. Ξέρετε εσείς να υπάρχει κάποιο κράτος που να είναι κράτος δικαίου; Τα κράτη δεν είναι οργανισμοί ήθους και ηθικής, είναι οργανισμοί ισχύος».
Πιστεύετε ότι θα υπάρξει κάποια στιγμή στο μέλλον ένα κράτος που θα είναι κράτος δικαίου;
«Όχι, ποτέ. Εφόσον κάτι είναι κράτος δεν μπορεί να είναι δίκαιο. Βέβαια, φυσικά και υπήρξαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν άνθρωποι που είναι ηθικοί και οι οποίοι προσπαθούν να επιβάλλουν το ήθος τους σε κάποια κομμάτια του κράτους. Αλλά το να περιμένεις από ένα κράτος ισχύος να συμπεριφέρεται δίκαια είναι μάταιο και ανόητο. Τα κράτη ως οργανισμοί λειτουργούν με τις δικές τους αρχές και τα δικά τους συμφέροντα. Ολη η ιστορία των κρατών είναι κάπως έτσι».
Οι λαοί, λοιπόν, κάνουν ένα διαρκές ταξίδι από ελπίδα σε ελπίδα και από όνειρο σε όνειρο, χωρίς αυτό να οδηγεί κάπου καλύτερα;
«Όχι, εγώ δεν το βλέπω έτσι. Εγώ το βλέπω περισσότερο σαν το σκαρφάλωμα ενός βουνού με στόχο να κατακτήσεις την κορυφή. Κάθε φορά όμως που φτάνεις στην κορυφή που έχεις βάλει στόχο, ανακαλύπτεις ότι από εκεί φαίνεται μια άλλη, νέα, πέρα από αυτήν που κατέκτησες, και πρέπει να αρχίσεις πάλι το ταξίδι. Τότε όμως δεν πρέπει να ξεχνάς ότι έχεις ήδη κατακτήσει τον προηγούμενο στόχο σου. Νομίζω ότι αυτή είναι όλη η ανθρώπινη Ιστορία, επαναλαμβανόμενες κορυφές, για τις οποίες κάποιοι έχουν παλέψει ώστε να κατακτηθούν. Το πιο φυσιολογικό λοιπόν είναι να βρίσκει ο άνθρωπος μπροστά του ακόμη ψηλότερες κορυφές, τις οποίες δεν γνώριζε από πριν, και θα πρέπει να τις κατακτήσει. Αρα δεν πιστεύω ότι το ταξίδι είναι χωρίς ελπίδα, είναι απλώς μια συνεχής επίτευξη στόχων».
Και το ταξίδι θα υπάρχει έπειτα από κάθε άνθρωπο και έπειτα από κάθε εποχή;
«Ακριβώς. Γι’ αυτό σε κάθε εποχή ας κάνει ο άνθρωπος τη δουλειά του, που είναι να κατακτήσει τις κορυφές που του αναλογούν. Δείτε τι συνέβη με τη Λατινική Αμερική. Ήταν επί 500 χρόνια κάτω από φοβερή καταπίεση, κυρίως των Ευρωπαίων και μετά των Αμερικανών. Όλα αυτά τα χρόνια εκατοντάδες προσπάθειες να απελευθερωθούν κατεστάλησαν και πνίγηκαν στο αίμα. Όμως τα τελευταία δέκα χρόνια οι λαοί της Λατινικής Αμερικής έχουν φέρει τα πάνω κάτω. Απελευθέρωσαν τις χώρες τους από τις χούντες και την καταπίεση με τρόπο εντυπωσιακό».
Πιστεύετε ότι μπορεί να συμβεί το ίδιο και με την «Αραβική άνοιξη»;
«Έχουν ήδη υπάρξει τεράστιες αλλαγές, οι οποίες πιθανότατα θα είναι μόνιμες. Βέβαια έχουν πολύ δρόμο ακόμη μπροστά τους, αλλά μετρούν ήδη κάποιες σημαντικές επιτυχίες. Μία από αυτές, την οποία φυσικά δεν πολυπροβάλλουν τα δυτικά ΜΜΕ, είναι η δημιουργία πραγματικού εργατικού κινήματος στην Τυνησία και στην Αίγυπτο, χώρες οι οποίες δεν είχαν ποτέ κάτι τέτοιο. Τώρα πλέον είναι δυνατόν ακόμη και σε αυτές τις δύο χώρες να δημιουργήσουν ένα ανεξάρτητο εργατικό συνδικάτο».
Αυτή η απελπισία τού σήμερα πώς μπορεί να αλλάξει και να γίνει ελπίδα;
«Δεν ξέρω. Αν γνωρίζετε την απάντηση πείτε τη και σε εμάς. Την έχουμε ανάγκη απεγνωσμένα».
Η εποχή χαρακτηρίζεται από την απουσία σπουδαίων ηγετών, ειδικά στην Ευρώπη, αλλά και αλλού. Είναι άραγε θέμα κακής συγκυρίας ή φυσιολογικό αποτέλεσμα των καιρών;
«Δεν πρέπει να ψάχνεις για σπουδαίους ηγέτες. Αν κάνεις εσύ κάτι σημαντικό, θα δημιουργήσεις τη δική σου σπουδαία ηγεσία και δεν θα επιτρέψεις να δημιουργηθεί αυτό που ονομάζεις ανεπαρκή ηγεσία».
Μήπως ένα μεγάλο πρόβλημα είναι ότι οι άνθρωποι συγχέουμε εντελώς τις έννοιες «συνηθισμένο» και «φυσιολογικό» και πλέον πιστεύουμε ότι αυτό που είναι συνηθισμένο στη ζωή μας είναι και το φυσιολογικό;
«Σωστό είναι αυτό, πρέπει όμως να καταφέρνεις να διακρίνεις μέσα σου τις αληθινές, τις ειλικρινείς κινητήριες δυνάμεις».
Για εσάς ποιες είναι αυτές οι βασικές κινητήριες δυνάμεις;
«Είναι πολλές και γνωρίζω μερικές από αυτές. Για παράδειγμα, η δυστυχία από την οποία υποφέρουν οι άνθρωποι και κυρίως αυτή για την οποία έχω συνυπευθυνότητα. Αυτό είναι βασανιστικό. Ζούμε σε μια ελεύθερη κοινωνία και τα προνόμιά μας σημαίνουν αυτόματα και ευθύνες».
Μοιάζει πάντως στην Ελλάδα οι άνθρωποι να έχουμε υποστεί συλλογική κώφωση: μιλάμε όλοι, ενώ κανένας δεν ακούει κανέναν. Δεν είναι ένα βασικό πρόβλημα αυτό;
«Θα σας πω κάτι από τη δική μου πείρα. Η οικογένειά μου ανήκε στην εργατική τάξη και υπήρχαν πολλοί άνεργοι. Αντικειμενικά τότε η κατάσταση ήταν πολύ χειρότερη απ’ ό,τι είναι τώρα. Υποκειμενικά, όμως, τότε ήταν πολύ καλύτερα τα πράγματα ως προς την προοπτική. Τώρα επικρατεί κυρίως μια τεράστια απελπισία σε σχέση με το μέλλον, ενώ τότε κυριαρχούσε η ελπίδα ότι “δεν έχουμε τίποτε, αλλά μπορούμε να κάνουμε πράγματα για ένα καλύτερο αύριο”. Μαζευόμασταν και κουβεντιάζαμε για το πώς θα βελτιώσουμε την κατάσταση για την οικογένειά μας. Αυτό ακριβώς πρέπει να κάνει κάθε μικρή κοινωνική ομάδα και τώρα στην Ελλάδα».
Είναι γνωστό ότι αγαπάτε τη χώρα μας και ότι καλός προφήτης είναι αυτός που αγαπά. Τώρα που κλείνουμε αυτήν τη συζήτηση τι θα προφητεύατε για εμάς;
«Σας εύχομαι, μέσα από την καρδιά μου, να έχετε πολλή και καλή τύχη σε αυτούς τους ιδιαίτερα δύσκολους και επίπονους καιρούς, με όλες αυτές τις ισχυρές δυνάμεις που προσπαθούν να συντρίψουν την ελληνική κοινωνία και τη χώρα σας».
Νόαμ Τσόμσκι: Η Ελλάδα στην πρώτη γραμμή ανατροπής των Μνημονίων
Πηγή: http://www.otyposnews.gr/archives/28709#ixzz2PI6NUaW9
Μήπως αντί να κριτικάρουμε το σχέδιο του ΔΝΤ ή οποιουδήποτε άλλου να φτιάξουμε εμείς οι ίδιοι ένα σχέδιο για τη χώρα μας; Καλή η κριτική του Νοάμ (άνευ προτάσεως) όταν μένεις και ζεις στις ΗΠΑ αλλά το πιο οργανωμένο σχέδιο που ξέρω ως τώρα ήταν το σχέδιο κατεδάφισης της χώρας μας με πρακτικές που υιοθετήσαμε εμείς οι ίδιοι στην καθημερινότητά μας και φυσικά οι πολιτικοί μας τους οποίους με φανατισμό στηρίξαμε για να εδραιώσουν και να αναπτύξουν το πελατειακό κράτος. Ένα κράτος που η πλειοψηφία ακόμη και σήμερα αναπολεί....
ReplyDeleteΜπορούν να γίνουν παράλληλα, νομίζω. Γιατί "ΑΝΤΙ να κάνουμε κριτική";;; Γιατί ή το ένα ή το άλλο;
DeleteΑπ' την άλλη, ποιοι να κάνουμε το ΣΧΕΔΙΟ;;;;
Γίνονται Εκλογές.
Σε λιγότερο από ένα χρόνο δυο φορές.
Ο Νοάμ φάντάζομαι, έχει κι άλλες σκασίλες, αρκετό μου φαίνεται που μπαίνει στον κόπο να πει και τη γνώμη του. Έστω και "χωρίς πρόταση". Μακάρι, έστω και μόνο κριτική να είχαμε από την ελληνική Διανόηση.
Όσο για τις ευθύνες μας έχεις δίκιο. Αλλά τις έχει όποιος τις έχει, όχι όλοι.
Τί προτείνεις εσύ; Ν' αλλάξουμε λαό;
Μία απλή πρόταση είναι να τηρηθεί το Σύνταγμα. Έστω κι αυτό. Έτσι, πάρα πολλοί θα πήγαιναν στη φυλακή. Αλλά μάλλον για ευχή μοιάζει παρά για πρόταση.
Να 'σαι καλά για τον χρόνο που διέθεσες να σχολιάσεις κι αν σκεφτείς κάτι, Πρόταση, Λύση, να το διαλαλήσουμε παντού, μαζί σου κι ας μην ξέρω καν από που θα έρχεται, ποιος την πρότεινε. (ανώνυμο μου εμφανίζεται το σχόλιο.) Λύση θέλω και γω.
Είμαι ο Παναγιώτης καλέ μου Γιάννη. Για θυμίσου την εκδρομή στην Ισπανία που μας ξενάγησες τόσο όμορφα...
ReplyDeleteΓια αντί κριτικής να μιλήσουμε για σχέδιο; Γιατί όλο γκρίνια, γκρίνια, γκρίνια τρία χρόνια, αλλά σχέδιο κανείς!!! (εννοώ εγχώριο σχέδιο όχι τροικανό)
Ποιοί να κάνουμε το σχέδιο; Πολιτικοί αλλά και ενεργοί πολίτες. Ξεκινώντας από την καθημερινή μας ζωή και φτάνοντας στο σύνολο και στα μεγάλα. Αντί απλά να γκρινιάζουμε. Εύκολη η κριτική, δύσκολη η πρόταση.
Ο Νοάμ και ο κάθε Νοάμ όταν γκρινιάζει με τη σειρά του καλό είναι και να προτείνει. Αλλιώτικα μπορεί κανείς να πει σκασίλα μας και μας που μίλησε και ο Νοάμ.
Όσο για την ελληνική διανόηση έχεις δίκιο: περιορίζεται σε λαϊκισμούς αλά Μίκη (κρίμα γιατί είναι μεγάλος συνθέτης) ή σιωπά. Αν και όχι όλοι (συνιστώ τα γραπτά του Βούλγαρη αλλά και του Τσουκαλά).
Η ευθύνη είναι συλλογική, κανείς δεν εξαιρείται. Απλά δεν είναι ισομοιρασμένη. Και επειδή οι πολιτικοί φοβάμαι είναι καθρέφτης του λαού μας (κατά τη γνωστή φράση καθρέφτης είμαι κοινωνία και σου μοιάζω) ας ξεκινήσουμε πρώτα από τους εαυτούς μας και τις επιλογές μας στις εκλογές. Όπου δίπλα στο παλιό καθεστώς που οδήγησε την Ελλάδα εδώ (βλ. ΝΔ, ΠΑΣΟΚ) στηρίζουμε σήμερα Χρυσή Αυγή, Καμμένους και τον Αλέξη που είναι πίσω από τις...λέξεις.
Έχω πράγματα να προτείνω. Όχι να αλλάξουμε λαό φυσικά, όπως υποστηρίζαν κάποτε κάποιοι σταλινικοί, αλλά να αναστοχαστούμε και να αλλάξουμε. Όχι όπως θέλει η κυρία Μέρκελ ούτε όπως θα ήθελε η εθνικολαικιστική "αριστερά" του alexis. Για ειδικότερα και πιο συγκεκριμένα θέματα θα προτείνω αν με τα ωραία κειμένα σου μας δώσεις τις αφορμές.
Και μια επισήμανση: δυστυχώς το ίδιο το Σύνταγμα σήμερα εμποδίζει να πάνε φυλακή κάποιοι πολιτικοί που δωροδοκήθηκαν. Άρα θα πρέπει και αυτό να αλλάξει!
Παναγιώτη μου, για τη γκρίνια έχεις δίκιο και στο λέει κάποιος που γκρινιάζει πολύ. Ίσως γι' αυτό και την υπερασπίζομαι ως ελάχστη αντίδραση ζωντανού οργανισμού. Φαντάζεσαι να μην κάναμε ούτε αυτό;
DeleteΔεν μπορεί να υπάρξει εγχώριο σχέδιο. Νομίζω και μακάρι να διαψευστώ. ίσως να είναι σωστό ότι στη Δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα αλλά στην περίπτωσή μας, καθώς αυτό δεν είναι Δημοκρατία, υπάρχουν. Δεν μπορεί να υπάρξει εγχώριο σχέδιο. Αν πρώτα δε μας πάρουν και τον καναπέ.
Έχω την αίσθηση ότι δυστυχώς η μόνη λύση θα προκύψει μέσα από σύγκρουση. Οδυνηρή την οποία από μία άποψη δεν επιθυμώ αλλά πώς αλλιώς; Άλλοι έχουν και το Καρπούζι και το Μαχαίρι.
Πώς;
Σχετικά με το Σύνταγμα, εξ' όσων γνωρίζω έχει καταπατηθεί. Παρ' όλα τα προβλήματά του που και γι' αυτό πιο πάνω, στην προηγούμενη απάντησή μου είπα " Έστω κι αυτό.."
Για τα πρόσωπα που αναφέρεις πιο πάνω, συμφωνώ. Εκτός από εκείνο του Θεοδωράκη. Δεν λα ι κίζει κατά τη γνώμη μου. Αν το Αυτονόητο είναι λα ι κισμός, τότε ναι. Μην ξεχνάς ότι μαζί με την Μεσαία Τάξη εξαφανίζεται και η Μεσαία Άποψη. Και πρέπει να είσαι ή με το Θεό ή με το Διάβολο. Κι ο Θεοδωράκης αποφάσισε τα δύσκολα, μη νομίζεις ότι προσφέρει και κανένα παράσημο να λες πράματα που εσύ ο ίδιος έλεγες ότι διαφωνεί η πλειοψηφία διότι αναπολεί ο Σκοτεινό Παρελθόν της. Και μην ξεχνάς ότι θα μπορούσε κάλλιστα να είναι σε διατεταγμένη Αποστολή σαν το Αχαρακτήρστο γερμανό πρώην προπονητή τής Εθνικής μας. Ή ακόμα πιο εύκολα θα μπορούσε να αράξει στις Δάφνες του κάνοντας το πολύ-πολύ καμιά Συναυλία. Με όλα τα λάθη που μπορεί να του καταλογίσει κανείς, άνθρωπος είναι, αυτή τη στιγμή στέκεται στο ύψος των Περιστάσεων, Και ίσως αν ήταν νεότερος να μπορούσε να προσφέρει περισσότερα. Δεν λα ι κίζει. Απλώς δε λέει όλη την ώρα ότι φταίμε και μεις. (Σαν τον χυδαίο Πάγκαλο.) Και σε διαβεβαιώ, επειδή μεγαλώνω ένα παδί, είναι καλύτερα έτσι. Δε βοηθάει να λέω στην κόρη μου συνέχεια το τί έκανε λάθος.
Το ξέρει. Άλλα την πάνε παρακάτω. Η Πίστη και η Εμπιστοσύνη στο Καλό που έχει μέσα της. Παιδί ειναι κάθε Λαός. Αν λάβεις υπ' όψιν σου ότι γι' αυτό αποφασίζουν οι "γονείς" του.
Να συνεχίσεις. Ό,τι έχεις να πεις και να προτείνεις, κάντο. Βοηθάς. Κι εγώ θα βοηθήσω να φτάσουν στους λίγυς φίλους που μπαίνουν στον δικό σου κόπο. Και για να το κάνεις, δεν είναι αφορμή τα κείμενά μου που δεν είναι ωραία. Απελπισμένα είναι. Το ότι δεν είσαι αδιάφορος είναι η αφορμή και γι' αυτό σε ασπάζομαι θερμά.
(Νομίζω ότι ξέρω σε ποιον Παναγιώτη -απ' όσους γνωρίζω-απευθύνομαι, καλού κακού όμως, αν θες, στείλε μου μια "επιβεβαίωση" στο: yannismadrid@hotmail.com
Παναγιώτη μου, για τη γκρίνια έχεις δίκιο και στο λέει κάποιος που γκρινιάζει πολύ. Ίσως γι' αυτό και την υπερασπίζομαι ως ελάχστη αντίδραση ζωντανού οργανισμού. Φαντάζεσαι να μην κάναμε ούτε αυτό;
ReplyDeleteΔεν μπορεί να υπάρξει εγχώριο σχέδιο. Νομίζω και μακάρι να διαψευστώ. ίσως να είναι σωστό ότι στη Δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα αλλά στην περίπτωσή μας, καθώς αυτό δεν είναι Δημοκρατία, υπάρχουν. Δεν μπορεί να υπάρξει εγχώριο σχέδιο. Αν πρώτα δε μας πάρουν και τον καναπέ.
Έχω την αίσθηση ότι δυστυχώς η μόνη λύση θα προκύψει μέσα από σύγκρουση. Οδυνηρή την οποία από μία άποψη δεν επιθυμώ αλλά πώς αλλιώς; Άλλοι έχουν και το Καρπούζι και το Μαχαίρι.
Πώς;
Σχετικά με το Σύνταγμα, εξ' όσων γνωρίζω έχει καταπατηθεί. Παρ' όλα τα προβλήματά του που και γι' αυτό πιο πάνω, στην προηγούμενη απάντησή μου είπα " Έστω κι αυτό.."
Για τα πρόσωπα που αναφέρεις πιο πάνω, συμφωνώ. Εκτός από εκείνο του Θεοδωράκη. Δεν λα ι κίζει κατά τη γνώμη μου. Αν το Αυτονόητο είναι λα ι κισμός, τότε ναι. Μην ξεχνάς ότι μαζί με την Μεσαία Τάξη εξαφανίζεται και η Μεσαία Άποψη. Και πρέπει να είσαι ή με το Θεό ή με το Διάβολο. Κι ο Θεοδωράκης αποφάσισε τα δύσκολα, μη νομίζεις ότι προσφέρει και κανένα παράσημο να λες πράματα που εσύ ο ίδιος έλεγες ότι διαφωνεί η πλειοψηφία διότι αναπολεί ο Σκοτεινό Παρελθόν της. Και μην ξεχνάς ότι θα μπορούσε κάλλιστα να είναι σε διατεταγμένη Αποστολή σαν το Αχαρακτήρστο γερμανό πρώην προπονητή τής Εθνικής μας. Ή ακόμα πιο εύκολα θα μπορούσε να αράξει στις Δάφνες του κάνοντας το πολύ-πολύ καμιά Συναυλία. Με όλα τα λάθη που μπορεί να του καταλογίσει κανείς, άνθρωπος είναι, αυτή τη στιγμή στέκεται στο ύψος των Περιστάσεων, Και ίσως αν ήταν νεότερος να μπορούσε να προσφέρει περισσότερα. Δεν λα ι κίζει. Απλώς δε λέει όλη την ώρα ότι φταίμε και μεις. (Σαν τον χυδαίο Πάγκαλο.) Και σε διαβεβαιώ, επειδή μεγαλώνω ένα παδί, είναι καλύτερα έτσι. Δε βοηθάει να λέω στην κόρη μου συνέχεια το τί έκανε λάθος.
Το ξέρει. Άλλα την πάνε παρακάτω. Η Πίστη και η Εμπιστοσύνη στο Καλό που έχει μέσα της. Παιδί ειναι κάθε Λαός. Αν λάβεις υπ' όψιν σου ότι γι' αυτό αποφασίζουν οι "γονείς" του.
Να συνεχίσεις. Ό,τι έχεις να πεις και να προτείνεις, κάντο. Βοηθάς. Κι εγώ θα βοηθήσω να φτάσουν στους λίγυς φίλους που μπαίνουν στον δικό σου κόπο. Και για να το κάνεις, δεν είναι αφορμή τα κείμενά μου που δεν είναι ωραία. Απελπισμένα είναι. Το ότι δεν είσαι αδιάφορος είναι η αφορμή και γι' αυτό σε ασπάζομαι θερμά.
(Νομίζω ότι ξέρω σε ποιον Παναγιώτη -απ' όσους γνωρίζω-απευθύνομαι, καλού κακού όμως, αν θες, στείλε μου μια "επιβεβαίωση" στο: yannismadrid@hotmail.com
Αγαπητέ μου Γιάννη. Πιστεύω ότι τα πράγματα δεν χωρίζονται σε απόλυτο καλό και απόλυτο κακό, ανάμεσα σε Θεό και Διάβολο. Μεταξύ αυτών υπάρχει πολύ γκρι που πρέπει να προσπαθούμε να αναγνωρίσουμε. Το ξέρεις ότι η απόλυτη διάκριση μεταξύ "εχθρού" και "φίλου" ήταν βασικό στοιχείο της ναζιστικής ιδεολογίας; και υποστηρίχθηκε από το ναζί συνταγματολόγο Κάρλ Σμιτ που είναι δυστυχώς σήμερα δημοφιλής σε κύκλους της κατά της λοιπά "προοδευτικής αριστεράς; Στο πλαίσιο αυτό παίζει και ο λαϊκισμός της εποχής μας, τον οποίο υπηρετεί ο μεταξύ άλλων πρώην υπουργός της ΝΔ του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη Μίκης και όχι μόνο αυτός. Και για να το ξεκαθαρίσω ως λαϊκισμό θεωρώ την "αβαθή ιδεολογία που θεωρεί ότι οι κοινωνίες είναι πλήρως διαχωρισμένες σε δύο ομοιογενή και ανταγωνιστικά σύνολα, τον ‘αγνό λαό’ εναντίον των ‘διεφθαρμένων ελίτ’, και η οποία υποστηρίζει ότι η πολιτική θα έπρεπε να είναι η έκφραση της γενικής θέλησης του λαού την οποία εκφράζει βεβαίως το περιούσιο κόμμα: εδώ μπορείς να βάλεις ό,τι θέλεις (Σπίθα, ΑΝΕΛ, ΝΔ, ΛΑΟΣ, ΧΑ, ΠΑΣΟΚ, κλπ κλπ.). Αν διαβάσεις το μανιφέστο της Σπίθας θα τρομάξεις. Ευθεία σύνδεση με τα όσα υποστηρίζουν, με άλλα λόγια όμως, τα καλόπαιδα της ΧΑ. Δεν λέω ότι ο Μίκης φυσικά είναι φασίστας. Απλά είναι ανόητος πολιτικά. Δεν είναι τυχαία άλλωστε τα πέρα δώθε του από το ΚΚΕ μέχρι τη ΝΔ και από τη Σπίθα μέχρι το ΠΑΣΟΚ!.
ReplyDeleteΑναφορικά με το ότι δεν έχουμε δημοκρατία δεν συμφωνώ. Αυτά λένε και οι χρυσαυγίτες με προφανή στόχο να εγκαθιδρύσουν δικτατορία. Δημοκρατία έχουμε αλλά με πολλά πολλά προβλήματα. Ο σκοπός είναι να τα λύσουμε. Και ως ενεργοί πολίτες δεν πρέπει να περιμένουμε να μας πάρουν από το καναπέ. Δεν είμαστε μωρά για να περιμένουμε να κάνουν κάτι για μας. Εμείς πρέπει να κάνουμε. Τι; Προτείνεις τη σύγκρουση. Ποιά σύγκρουση όμως; Φαντάζομαι ότι δεν εννοείς να πάρουμε τα ντουφέκια και τις χειροβομδίδες όπως πρότεινε ο παρά λίγο υποψήφιος του Συριζα Ιφικράτης Αμυράς. Μία πρόταση που τίθεται στην ίδια γραμμή με όσα λένε οι ...φίλοι μας νεοφασίστες.
Ο Πάγκαλος πράγματι πρέπει να σιωπά γιατί υπηρέτησε ένα φαύλο σύστημα εξουσίας για δεκαετίες. Το ζήτημα όμως της συλλογικής ευθύνης πρέπει να το ξαναδούμε. Όχι για να αιστανθούμε ενοχές όπως οι πιστοί της καθολικής εκκλησίας καθ υπόδειξη των παπάδων. Αλλά γιατί στη δημοκρατία μαζί με τα δικαιώματα για τά οποία πρέπει να παλεύει κανείς συνεχώς υπάρχει και η ευθύνη. Και η ευθύνη όλων διαφοροποιεί το πολίτευμα αυτό από άλλα πολιτεύματα στα οποία ο πολίτης είμαι "μωρό" που περιμένει να το σηκώσουν από το καρεκλάκι του οι σωτήρες και ο ηγεμόνας δεν ευθύνεται πουθενά παρά μόνο στο θεό (του)!
Κατά τούτο για να διατηρηθούμε ζωντανοί, πέραν της κριτικής, που πρέπει να γίνεται, ας σκεφτούμε δημιουργικά και ας αναλάβουμε να μιλήσουμε με προτάσεις για το μέλλον. Έτσι θα διατηρηθούμε ως ζωντανοί οργανισμοί. Μόνο η γκρίνια απλά θα μας βυθίζει ακόμη περισσότερο. Κάπου το λέει και ο Νοάμ στη συνέντευξή του, για να μην τον αδικώ, καθώς τον εκτιμώ ιδιαίτερα κατά τα λοιπά.
Νομίζω ότι θα με καταλάβεις αν σου πώ το όνομα "Πόπη". Αυτό δεν ξεχνιέται φαντάζομαι! και δεν είναι εύκολο να το μπερδέψεις...