20 Nov 2013

ΜΙΑ ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΜΕ ΕΦΙΑΛΤΙΚΟ ΦΙΝΑΛΕ!

Είμαι πάλι στη Γρανάδα. Τυχερότερος από άλλες φορές. Σήμερα απ' το δωμάτιό μου βλέπω την Αλάμπρα.



Και η Σιέρα Νεβάδα έχει "φορτώσει" ήδη,

κάτασπρη, 

τη βλέπω κι αυτή απ' το δωμάτιο και τρέμω,

αν ήξερα φλαμένκο θα χόρευα για να ζεσταθώ.

Είχα σε εκκρεμότητα να διαβάσω 'ένα άρθρο για την Μεθκίτα στην Κόρδοβας από το αγαπημένο http://www.ispania.gr/ του φίλου Μιχάλη.

Νάτο! Όπως ακριβώς δημοσιεύθηκε:  (κι ακριβώς μόλις το τέλειωσα, μου 'ρθε ένα μήνυμα... Στο Τέλος της Ξεναγήσεως στο Τζαμί θ' ακολουθήσει και το περιεχόμενο του μηνύματος.)

"Mezquita - Το στολίδι της Κόρδοβα...



Η Mezquita (Μεθκίτα) βρίσκεται στην Κόρδοβα και είναι ένα από τα πιο σπουδαία οικοδομήματα της Ισπανίας, μοναδικό ακόμα και για την ισλαμική αρχιτεκτονική, και με το πρόσθετο αξιοπερίεργο της ύπαρξης ενός χριστιανικού καθεδρικού ναού στο κέντρο του.


Εκτός από τον καθεδρικό, το μεγάλο εσωτερικό της Μezquita είναι ένα δάσος από ριγέ ασπροκόκκινες αψίδες σχήματος πετάλου, που στηρίζονται σε αστραφτερούς κίονες. Η εικόνα, στο μισοσκόταδο, κόβει κυριολεκτικά την αναπνοή.


Το τζαμί, που το άδυτό του βρίσκεται στον πίσω τοίχο δεξιά, ανεγέρθηκε σε τρείς βασικές φάσεις. Ένα τμήμα του κατεδαφίστηκε το 16ο αιώνα, όταν υψώθηκε στη θέση του ο χριστιανικός καθεδρικός ναός, με τραγικές αισθητικές συνέπειες (μεταξύ άλλων, ο τρούλος εξείχε από το πάνω μέρος του οικοδομήματος σαν φάλαινα). Ο αυτοκράτορας Κάρολος Ε’ ένοιωσε απέχθεια όταν το αντίκρισε, μολονότι είχε χτίσει και ο ίδιος ένα ανάκτορο μέσα στην Αλάμπρα στην πόλη της Γρανάδας. Λέγεται πως το σχόλιο του ήταν: «Καταστρέψατε κάτι μοναδικό, για να χτίσετε κάτι κοινότοπο».



ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ

Οι επισκέπτες μπαίνουν μέσα από την Puerta del Perdon (Πύλη της Άφεσης), με όμορφες μπρούντζινες πύλες του 14ου αιώνα σε ρυθμό μουδέχαρ. Ένας πρώην μιναρές, που μετατράπηκε σε καμπαναριό, βρίσκεται δίπλα στην πύλη. Η είσοδος στο τζαμί βρίσκεται στην παλιά αυλή, την Patio de los Naranjos (Αυλή των Πορτοκαλιών). Το παλαιότερο τμήμα του τεμένους βρίσκεται απέναντι από την Puerta del Perdon και ανεγέρθη από τον Αμπντ αλ Ραχμάν Α’, μέσα σε έναν και μόνο χρόνο, το 786, με κίονες που προέρχονταν από ρωμαϊκά και βησιγοτθικά ερείπια.

 Στον πίσω τοίχο του τεμένους βρίσκεται το τμήμα που έχτισε ο Αμπντ αλ Ραχμάν Β’ το 848 και που κατεδαφίστηκε μερικώς για να υψωθεί στη θέση του ο καθεδρικός ναός. Αυτό το τμήμα περιείχε ένα μιράμπ (κόχη προσευχών), το συμβολικό ιερό κέντρο εκείνης της περιόδου, με έντονα διακοσμητικά στοιχεία. Ακολουθώντας τα ισλαμικά έθιμα, οι εσοχές αυτές αντικρίζουν πάντα τη Μέκκα στην ανατολή αλλά, στη συγκεκριμένη περίπτωση, πιθανότατα λόγω κακών υπολογισμών, η κόχη κοιτάει προς το νότο.

Πιο κάτω βρίσκεται το ομορφότερο τμήμα απ’όλα, που δημιούργησε ο τελευταίος των μεγάλων χαλίφηδων, Αλ Χακάμ Β’, το 964. Εδώ οι αψίδες συνδέονται η μία με την άλλη και είναι υπέροχα στολισμένες. Εξαιρετικά περίτεχνες οροφές, με αψίδες και θόλους σχήματος διαμαντιού, λειτουργούν σαν πρελούδιο στην ιερά εσοχή (μιράμπ) της περιόδου Αλ Χακάμ.


Δυστυχώς είναι κλειστή για το κοινό, που μπορεί ωστόσο να διακρίνει την υπέροχη διακόσμηση με ψηφιδωτά, δώρο του αυτοκράτορα του Βυζαντίου. Τα χρώματα και η αραβική γραφή δημιουργούνέναν υπέροχο συνδυασμό.


Προς τα αριστερά, στην ανατολική πλευρά, ο στρατιωτικός δικτάτορας Almanzor είχε δημιουργήσει μια μεγάλη επέκταση, που τα έργα της άρχισαν το 987. Ο καθεδρικός ναός, που τμήματά του βρίσκονται κι εδώ, συνδυάζει τον γοτθικό με τον αναγεννησιακό ρυθμό. Οι άμβωνες και το χοροστάσιο αποσπούν ευνοϊκά σχόλια, αλλά η συνολική του παρουσία θεωρείται βδέλυγμα."





Εδώ τελειώνει το άρθρο του http://www.ispania.gr/

...ακριβώς μόλις το τέλειωσα, μου 'ρθε το μήνυμα...

Τί το θελα εγώ το SAMSUNG S 4 ;;;

Κοιτάζω και τί να δω... Αυτό βίντεο.

Πολύ σκληρό!

Αλλά, 

πιστό στη φύση μας την ανθρώπινη!

Φτυστό εμείς οι ίδιοι σε κακές στιγμές.

Σχεδόν το είδα ολόκληρο.


Παλιό. Απ' το 2011. Και τί δε θα 'χει γίνει από τότε!

Μπορεί να το άντεξα από ένστικτο.

Μήπως δω 

τί απέγιναν εκείνοι οι μουσουλμάνοι που άφησαν πίσω τους 

Αλάμπρες και Μεθκίτες.

Μήπως καταλάβω 

πόσο χαμηλά μπορεί να πέσει 

κι ο άνθρωπος 

και τα έργα του.

Μήπως τη βγάλω κι απόψε 

με δεκανίκια

την παρακμή άλλων.

Αλλά,

είναι παρηγοριά που άλλοι έπεσαν ακόμα χαμηλότερα;

Είναι παρηγοριά ας πούμε αν...

η Ισπανία έχει περισσότερους άνεργους από την Ελλάδα;;;

Μου δίνει εμένα απάντηση στο πώς ένας λαός έφτασε να εκλέγει για βουλευτές

"περιπτώσεις" σαν αυτή που θα ακολουθήσει στο επόμενο βίντεο;;;

Γιατί αυτό είναι το θέμα, όχι το ποιόν των Ταμήλων. Το πώς έφτασε ένας λαός να εκλέγει για βουλευτές Ταμήλους και άλλους. Αυτό με τρώει...

Νά ένα βίντεο της ελληνικής μας παρακμής:

http://www.youtube.com/watch?v=ky9sFy8nrSo

(Κάθε φορά που πέφτω πάνω σ' αυτό το βίντεο... Δε βρήκα τρόπους κα άμυνες ακόμα. Δεν μπορώ να γελάσω. Πάντα μου καταστρέφει τη μέρα. 
Είναι κι αυτή η φωνή από κάτω...
που συμφωνεί...
και ενθαρρύνει επαναλαμβάνοντας...: "πέστα.... πέστα..." )

Ας παρηγορηθώ κι απόψε που τουλάχιστον δε φτάσαμε (ακόμα) 
να καίμε 
όποιον διαφωνεί μαζί μας, 
τον διαφορετικό.

Είναι παρηγοριά αυτή;


Γρανάδα, 20 Νοεμβρίου 
                                                                                                            El Greco

Υ.Γ: Το youtube ¨κατέβασε¨ το βίντεο λόγω της σκληρότητας των σκηνών. 120 άνθρωποι καίγονταν ζωντανοί και ζωντανά on camera επειδή ήταν χριστιανοί από φανατικούς μουσουλμάνους στην Ακτή Ελεφαντοστού.  Όχι από ιουδαιοχριστιανικό ντελίριο. Απλά ως συγκριτική προσέγγιση της Παρακμής. (Σε σχέση με τους άλλους, τους διαφορετικούς, της Ανδαλουσίας κάποτε τους μουσουλμάνους. 

2 comments:

  1. Μορείς και πιο πίσω να πας στους φούρνους του άουσβιτς στη Γερμανία της φιλοσοφίας και της ποίησης! Ο άνθρωπος είναι θηρίο.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Κι ακόμα πιο πίσω μιας κι είμαι εδώ, στην Ιερά Εξέταση, κι άλλα, κι άλλα, κι άλλα...
      Γι' αυτό λέω για το βίντεο:

      "...πιστό στη φύση μας την ανθρώπινη!

      Φτυστό εμείς οι ίδιοι..."

      Delete